Jumat, 18 Maret 2011

TENTANG CEMBURU

Gue iseng dan penasaran aja cari tentang cemburu dan gue pikir sekaligus aja gue
posting. Lo semua pasti pada pernah ngerasain cemburu dan dicemburuin kan, nah sekarang lo semua baca aja posting ini biar tau asal dan gimana caranya buat ngehilanginnya okeeee :D         



Sifat cemburu ini adalah naluri manusia yang sememangnya amat sukar dibendung.Ramai yang beranggapan bahwa orang perempuan kuat cemburu. Sebenarnya dalam soal ini,lelaki atau wanita, sifat cemburu ini ada pada setiap manusia.Cuma kamu perlu bijak dalam mengawal perasaan cemburu.Jadi fikir-fikirkanlah yang mana baik dan yang mana buruk.
Cemburu juga dapat diartikan berpindahnya rasa kasih sayang ke orang lain atau ke suatu benda yang membuat Anda merasa dinomor-duakan bahkan mungkin dianggap tak ada.Jika ada orang yang belum pernah merasakan cemburu berarti ia belum pernah merasakan arti kata cinta. Ia belum pernah merasakan cinta karena ia belum pernah memperhatikan orang lain.
Rasa cemburu itu juga bisa dikatakan sebuah emosi negatif yang timbul karena rasa tidak percaya pada pasangan.Ketidakpercayaan tersebut membuat rasa tidak aman pada diri,lalu muncul rasa cemburu.Terkadang saat cemburu Anda bisa mengendalikannya,tapi kadangkala tidak.

Alasan pasangan Anda cemburu,mungkin saja karena pengalaman masa lalu.Dimana ia kurang diperhatikan atau bahkan ditinggalkan orang-tuanya.Dan bisa juga karena ia pernah ditipu oleh mantan kekasih atau sahabat dekatnya.

Nah,Cemburu Tanda Sayang Tapi Jangan Berlebihan

Dalam sebuah perhubungan,tidak salah jika ada perasaan marah atau cemburu karena ia sudah adat cuma jangan berlebihan.
Emosi marah tidak harus menguasai diri karena ia hanya akan mendatangkan keretakan dalam hubungan.
Mengikut kajian pakar,hampir 80 peratus keretakan dalam perhubungan berpuncak apabila perasaan marah dijadikan perasaan utama.Ini berlaku apabila setiap kali wujud krisis dalam hubungan,setiap pasangan akan mula berfikir untuk memutuskan hubungan dan mencari pengganti yang mungkin lebih memahami perasaan diri yang sebenarnya.
Kadangkala masalah kecil diperbesarkan sedangkan masalah itu boleh diselesaikan dengan berbincang antara satu sama lain.Tetapi apabila perasaan marah sudah menguasai diri dan hubungan berakhir, lazimnya ia berlaku dengan alasan tiada jodoh dan sefahaman.
Memang benar jodoh itu di tangan Tuhan tetapi kita berhak berusaha agar jodoh kekal bersama orang tersayang.
Tetapi jangan hanya sebelah pihak saja berusaha.Usaha mesti dilakukan kedua-dua pihak untuk mendapatkan hasil lebih memuaskan.
Satu lagi perasaan yang perlu diatasi adalah cemburu.Tidak salah untuk rasa cemburu tetapi biarlah berpada-pada.Memang benar cemburu tandanya sayang tetapi jangan melampaui batas.
Tidakkah rasa sia-sia hubungan yang dijalin sekian lama terputus begitu saja hanya disebabkan cemburu pada pasangan?
Ramai yang memperkatakan soal cemburu malah berbagai cara untuk mengekang perasaan cemburu daripada terus menyelubungi hidup.
Terdapat dua langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan perasaan cemburu mengawal hidup kita yaitu ”jujur dan setia”.
Memang ada perkara yang tidak memungkinkan kita berterus terang tapi bagi mengelakkan pasangan memikirkan perkara yang bukan-bukan,lebih baik jujur dan berterus terang dengan pasangan bagi mengelakkan perselisihan faham berterusan.
Jika jujur pada pasangan, sudah pasti dia akan menaruh kepercayaan dan mengekalkan perhubungan itu hingga ke akhir hayat.
Kesetiaan juga memainkan peranan penting karena jika kita sayangkan pasangan,sudah pasti kita juga akan setia padanya.
Jika sayangkan seseorang, sudah pasti kita tahu siapa yang ada di hati. Jadi, apabila sentiasa mengingati pasangan, amat mudah untuk kita mengelakkan diri daripada berlaku curang pada pasangan.
Cinta terasa indah apabila ke mana saja kita pergi,si dia sedia menemani tetapi terasa pahit apabila kita ternampak pasangan berjalan berdua-duaan bersama insan lain.
Apapun,jangan biarkan marah dan cemburu terlalu menguasai diri. Berikut sedikit panduan untuk membantu kita menjauhi rasa marah dan cemburu, sekaligus mengekalkan keindahan hubungan bersama si dia:
* Jangan sesekali memungkiri janji.
* Sentiasa jujur kepada si dia karena wanita atau lelaki memang benci apabila ditipu.
* Beritahu si dia mengenai sesuatu perkara dengan tepat.
* Jika si dia dalam keadaan bermasalah, sentiasa menggembirakannya.
* Andai anda jujur, si dia akan setia kepada anda.

Tanda-tanda Cemburu

1.Dia menelefon beberapa kali sehari dan marah apabila kamu tiada.

2. Dia menelefon kamu semasa kamu sedang sibuk dan tetap mendesak mahu bercakap dengan kamu
3. Dia menuduh sesuka hati bahwa kamu telah keluar dengan lelaki/wanita lain.
4. Dia selalu mengintip dan coba mencari peluang untuk mencari kesalahan kamu.
5. Dia mengugut membunuh diri jika kamu meninggalkannya.
6. Dia hanya mau kamu sentiasa bersamanya dan marah walaupun kamu keluar dengan kawan-kawan     lelaki/wanita yang lain.
7. Dia tidak suka pergi ke majelis sosial kerena bimbang lelaki/wanita lain tertarik kepada kamu.
8. Dia menyoal seperti seorang polis ke mana kita pergi dan dengan siapa.
9. Dia bermasam muka jika kamu kerja lebih masa.
10. Dia tidak peduli dengan penjelasan kamu.
Ini juga ada Tips Mengawal Keadaan Pasangan Yang Cemburu

1. Jika pasangan kamu mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawa-bawa dengan sifatnya itu. Mungkin kamu tidak perlu menjawab setiap soalannya. Lebih baik berdiam diri saja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.
2. Terima hakikat bahwa dia tidak berniat untuk melukai hati kamu. Mungkin ini sifat semula jadinya dan jangan ambil hati.
3. Coba sedaya upaya kamu untuk membina keyakinan diri. Puji dia jika perlu. Minta nasihatnya dan salurkan rasa cinta kamu.
4. Jangan berfoya-foya dengan wanita/lelaki lain. Ini hanya membuatkan situasi lebih sukar. Apa yang dia perlukan adalah sokongan yang berterusan.
5. Berbincang dengan pasangan tentang perasaan cemburunya.
6. Jangan mengkomentari setiap kekhawatirannya dengan emosi tapi Anda harus tetap tenang.

7. Berikan waktu yang lebih untuk pasangan Anda supaya ia bisa tenang pula dan dapat berpikiran secara logis.

8. Berikan jaminan kepada pasangan Anda bahwa Anda berkomitmen sungguh-sungguh.

Kalo diperhatikan lebih dalam lagi maka dibelakang rasa cemburu adalah rasa takut. Coba identifikasikan rasa ketakutan pasangan Anda. Apa sebabnya kemudian diskusikan dengan pasangan Anda. Setelah di diskusikan maka akan ada dua kemungkinan kondisi yang terjadi:

1. Pasangan Anda atau Anda sendiri menyadari bahwa apa yang sedang terjadi dapat membawa dampak buruk dan berkeinginan untuk mengubahnya.

2. Salah satu dari pasangan telah menyadari namun ada 1 pihak yang tidak ingin mengubahnya.Maka Anda harus mendiskusikan bagaimana hubungan Anda selanjutnya.

Untuk menjalin hubungan sukses Anda dan pasangan harus bisa menyisihkan waktu untuk saling berbicara, mendengarkan perasaan pasangan Anda dan mengekspresikan keinginan masing-masing tanpa rasa takut.

Atasi Sifat Cemburu

1.       Hormati perasaan pasangan kamu. Dia juga mempunyai hak untuk menilai kecantikan wanita/lelaki lain.

2. Bagi diri sendiri masa mengatasinya. Jika kita memang seorang yang cemburu,berharap kamu boleh berubah dalam masa yang singkat.
3. Tuliskan apa perasaan kamu apabila kamu merasa cemburu. Marah? Tidak tentu arah? Menangis? Geram? Rasa malu? Adakah kamu ingin meneruskan hidup kamu dengan cara ini? Jika jawabannya tidak, maka berubahlah segera.
4. Coba fikirkan bagaimana cemburu kamu meledak. Adakah adil kamu menyisihkan si dia daripada orang lain? Bukannya sesuatu yang terluka andainya dia senyum dengan orang lain.
5. Bina keyakinan diri. Kita mungkin rasa tidak selamat jika bergantung kepada si dia. Luaskan persahabatan dengan orang lain.
Kesan Positif Cemburu

1. Mengelakkan si dia curang kepada kamu
2. Sentiasa menghormati kamu dan tidak pandang pada orang lain apabila bersama kamu.
3. Sentiasa menjaga hati kamu
4. Segala pergerakannya di bawah kawalan kamu
Kesan Negatif Cemburu

1. Si dia akan cepat bosan bersama kamu
2. Percintaan kamu hambar karena kamu langsung tidak ada temen lain
3. Selalu berlaku pertengkaran karena sifat curiga yang terlampau
4. Pergerakan sentiasa diawasi seperti orang bersalah.
Nah sampai sini aja yaaaa,semoga bermanfaat dan bisa nambah pengetahuan buat lo semua yaa :D :D

Tidak ada komentar:

Posting Komentar